Onks sulla aina samat eväät? -arkiviikon ruokapäiväkirja

Olin skarppi bloggari heti maanantaiaamuna, ja ajattelin kuvata koko viikon ruuat ihan vain yhtä blogikirjoitusta varten. Ruokapäiväkirjat kun on monen mielestä kiinnostavia tutkailla, ja itselle ne ovat jotakuinkin helppo aihe kirjoittaa, ainoa haaste on juurikin tuo kuvauspuoli – ei koskaan muista! Vaan nytpä muistinkin. Ihan jokaisen aterian koko maanantailta. Ja sitten taas tiistailta. Samoin keskiviikkona. Kunnes koitti välipalan aika, ja tajusin, että mulla on samasta ruuasta jo monta kuvaa. Tai ei, ei samasta. Vaan samanlaisesta. Lopetin sitten kuitenkin kuvailemisen. Oli jo kaikista varitaatioista kuva.

Tässäpä siis arkiviikon ruokapäiväkirja ja treenit samassa koosteessa. Aloitetaan maanantaista. Olin töissä 10-18 eikä päivään sisältynyt treeniä. Aamupalapuuron söin puoli yhdeksän aikoihin. Syön päivittäin tuota samaa settiä, johon oon tykästynyt jo useita vuosia sitten. Kaurapuuroa, marjoja, raejuustoa ja soijalesitiinirakeita. En voisi kuvitella, mikä aamupala olisi tuota parempi!

Lounaalle pääsin puoliltapäivin ja kiposta löytyi riisiä, kanaa, salaattia, kurkkua, pähkinöitä ja tummaa balsamicokastiketta.

Välipalan söin työn lomassa puoli kolmen aikoihin. Banaaniplättyjä ja mansikoita. Paistelen aina aamuisin nuo plätyt mukaan, ja niihin tulee siis yleensä 3-4 valkuaista ja yksi kokonainen muna. Ja tietysti se banaani. Isompaa määrää ei oikein saa mahtumaan noihin Ikean kippoihin. Ja toisaalta, välipala on aina hankalaa syödä töissä, kun samaan aikaan tapahtuu niin paljon ja täytyy olla ryhmässä kiinni. On siis tavallista, että käyn välissä pesemässä peppuja, pukemassa lapsia ulos tai laulatan porukkaa – tai kaikkea tätä.

En vaan pysty olla ilman välipalaa, sillä iltapäivällä on joko treeni heti töiden jälkeen tai sitten oon iltavuorossa 17-18 asti. Syötävä on, vaikka hetki onkin huono sille. Olisko teil jotain vinkkejä nopeasti syötävistä tai jopa juotavista välipaloista? Ei mitään rahkapohjaista, sokerista, ei keinotekoisia makeutusaineita eikä pelkkää hiilaria. Jos on, jaa vinkkisi :D

Maanantaina meni puoli tuntia vieläpä ylitöiksi, joten kuudenruualle pääsin vasta puoli seitsemän jälkeen. Samaa settiä kuin lounaalla. Olin valmistellut siis sunnuntaina alkuviikon pääruuat valmiiksi. Onneksi näin, olin nimittäin ihan hurjan nälkäinen päästessäni kotiin – mitä se oliskaan, jos en söisi tuota välipalaa kolmen aikoihin… Iltapala meillä syödään aina kahdeksan jälkeen. Syön oikestaan poikkeuksetta paistettua kananmunaa ja lisukkeeksi pari kourallista pähkinöitä.

Siinä oli maanantain ruuat. Sitten vaan tiistaita kohti. Tiistaina olin töissä 08.00 – 15.45 Söin aamupalapuurot 07:30, lounaalle pääsin 12.00. Tossa välissä tulee aina ihan jäätävän kova nälkä, mutta onneksi asun nykyään aika lähellä päikkyä, niin voin jättää aamupalan mahdollisimman viimetinkaan ennen työvuoron alkua, jolloin ruokaväli on maximissaan vähän reilu neljä tuntia. Lounaaksi oli siis sitä sunnuntaina valmistettua kanariisihässäkkää.

Välipalaa söin puoli kolmen aikoihin ja kun pääsin töistä, söin vielä banaanin matkalla työmaalta salille. Vuorossa oli rinta-selkätreeni, ja sieltä kotiin kuudenruualle aika tasan kuudelta. Kutsun päivällistä kuudenruuaksi, koska aika usein se on sekä arkena että viikonloppuna kello kuudelta. Iltapalamunakas ja pähkinät vielä kahdeksan jälkeen, ja illalla huomasin, että banaania lukuunottamatta kuvat olivat tosiaan täsmälleen samanlaisista ruuista kuin maanantaina.

Tiistaina valmisteltiinkin parin seuraavan päivän ruuat, sillä keskiviikkoisin mulla on bodyjam-ohjaus, joten silloin ei kerkiä preppailla. Tiistaina laitetaan siis monesti keskiviikon ja torstain eväät valmiiksi. No, tällä kertaa olinkin ostanut itseasiassa koko viikoksi kanaa, eli myös keskiviikko ja torstai mentiin samansisältöisillä ruuilla kuin alkuviikko.

Keskiviikkona olin töissä 08 – 15.45. Aamupala ja lounas menivat normaalilla kaavalla, toinen ennen töihin lähtöä ja toinen puolitapäivin. Mutta sitten kävikin pitkästäaikaa niin, etten vaan päässyt hakemaan välipalaani, ja kolmenruoka jäi kokonaan syömättä. Kun mun työvuoro loppui neljän kieppeillä, olin ihan hemmetin vihainen ja nälkäinen. Söin banaaniplätyt siinä kohti ja sitten suuntasinkin kodin kautta GoGolle, sillä oli tosiaan vuorossa ohjaus.

Illalla palasin kotiin kahdeksalta, ja kuten oon ehkä ennenkin sanonut, oon aina ihan tyhjäpää ohjauksen jälkeen. On sanalla sanoen kaikkensa antanut olotila, ja vedin vaan iltamunakkaan ja menin nukkumaan. Päivällinen jäi siis kokonaan syömättä tältä päivältä. Joku aina välillä ihmettelee, miksi se kolmenruoka pitää väkisin syödä kolmelta, eikö sitä voisi vaika myöhemmin. Mutta tässä on nimenomaan syy siihen – menee koko rytmi sekaisin :D Olin alunperin suunnitellut syöväni kuudenruuan aikaistettuna jo viideltä – kaksi tuntia välipalan jälkeen. Mutta koska en pystyny syödä välipalaa vasta ku neljän aikoihin, jäi päivällinen sitten kokonaan välistä. Neljällä ruualla mentiin keskiviikko.

Torstaina olin töissä 09- 16.45. Aamupalaksi keitin edellispäivän energiavajetta paikkaamaan varmaan lähemmäs 100g puuroa ja laitoin niin paljon lisukkeita, että lautanen oli aivan ääriään myöten täynnä!  Lounaalle taas puoliltapäivin ja välipalaa, eli banaaniplättyjä mansikoilla, siinä kolmen kieppeillä. Mulla oli ripsihuolto varattuna heti töiden jälkeen, joten kuudenruualla olin taas vähän myöhässä. Heti kun se kolme-neljä tuntia ylittyy, alkaa pikkuhiljaa tulla hermostunut olo. Nälkähän se on viralliselta nimeltään. En tykkää siitä olosta yhtään, aloin ihan voida pahoin bussissa paluumatkalla kotiin. Oon tainnut totuttaa kroppani todella tasaisiin ruoka-aikoihin. Hassua, sillä teen kuitenkin aika paljon kaikkea sekä arkena että viikonloppuna, enkä tavallaan kuitenkaan katso kellosta ruokahommia… Päivärytmi mulla on kyllä aina sama, joten kai kroppa vaan monien päivien, viikkojen, kuukausien ja vuosien toistojen jälkeen tottuu siihen, että saa säännöllisesti ruokaa. Ja sitten ku ei, niin sen kyllä tuntee.

Nyt eletäänkin perjantaita ja kuudenruoka on syötynä. Kaikki viisi arkipäivää kului aika samalla kaavalla, samoja ruokia suurinpiirtein samoihin kellonaikoihin. Yks kollega, jonka kanssa ollaan tiedetty vasta viikko, kysyi multa tänään, onko mulla joka päivä samat eväät. Taisin vastata, että jotakuinkin joo. Ja näin jälkeenpäin tarkasteluna aikalailla näinhän se taitaa mennä :D Ja siis pakko sanoa, että oon vähän sellainen kausisyöjä. Kun löytyy joku hyvä ruokahässäkkä, syön sitä niin monta viikkoa putkeen, kunnes kyllästyn ja kehittelen taas jonkun uuden. Tällästä tällä viikolla, ens viikolla ehkä jotain muuta.

Enkä mä mitenkää neuroottinen ruokieni kanssa ole, uskokaa pois, vaikka näiden kuvien kautta voikin saada oudon käsityksen. Mut kyllähän muutkin syö samoja arkiruokia, eikö vaan? Miksi vaihtaa hyvää ja toimivaa pois. Ja oikeastihan ruokavalio vaikuttaa ihan kaikkeen, mitä arjessa jaksaa tehdä – hyvinvoinnin eräs tärkeimmistä kulmakivistä. Kippoja kuskatessani moni ihmettelee, kuinka paljon sitä ruokaa tarvii oikein kahdeksan tunnin työpäivää varten olla mukana. Mutta loppujen lopuksi söisin varmasti enemmänkin, jos vain olisi mahdollista. Lomalla ja viikonloppuna tuleekin yleensä syötyä vähän enemmän tai eri tavalla – kun ei oo niin aikataulutettua kaikki menot. Ehkäpä voisin tehdä samanlaisen postauksen myös viikonlopun ruuista, niin tulee näkyviin myös muutakin kuin lasikippoja ja arjen kiireissä etukäteen helpoimman kautta kikkailtua ruokaa? ;) Mutta tällaista mun arkiruokailuni aika pitkälti tosiaa on.. Vastaus otsikon kysymykseen: kyllä. Pitkälti näin.

Mitä ajatuksia herättää?

ps. Käythän tykkäämässä blogista Facebookissa , saat suoraan uutisvirtaasi uusimmat päivitykset! Ja arkista matskua löytyy myös snapchatissa nimimerkillä millariutta sekä tietysti instagramissa. Tossa postauksen otsikon alla on pieni sydän, jota klikkaamalla tuet blogini näkyvyyttä portaalissa, Kiitos <3

Milla

15 vastausta artikkeliin “Onks sulla aina samat eväät? -arkiviikon ruokapäiväkirja”

  1. Mulla on myös niin, että 3-4 tunnin jälkeen alkaa tulla sellainen nälkäkiukku, että oksat pois. En voisi kuvitellakaan olevani töissä ilman iltapäivän välipalaa. Ruokailurytmi on kyllä tosi tärkeä, jotta pysyy tolkuissaan ja jaksaa päivän touhuilut :)

    • Niinhän se taitaa olla et rehellinen suomenkielinen sana on tosiaan nälkäkiukku :D Se iskee sekä lapsille että aikuisille, jos ei syö säännöllisesti. Hitsi vie ku työ olis viel semmosta et pystyis syödä ilman et tulee aina huono omatunto ku syö ”väärään aikaan” lasten päivärytmiin nähden…

      Tosi moni kuitenkin syö vasta illalla kotona. Ite oon enemmän aamusyöjä ja päiväsyöjä mut sit iltaa kohti ei maistu niinkään enää. Ja jos jää päivältä vajetta nii ei kyl kovin hyvä yhdistelmä.

  2. Mistä noi lasiset eväsastiat on? Onko tiiviit kannet? :) päikyssä toi välipala aika oli kyl itelläkin hankalin. Lasten välipalan aikaan ei oo vielä nälkä mut sit sen jälkeen on vaikea ehtiä syömään. Harmi :(

    • Ne on ikeasta.. Tosi hyvät ja tiiviit, ei päästä mitään ruokia valuu kannen läpi. Ja ite kun en lämmitä ruokia töissä, nii eväät maistuu lasikiposta paljon paremmilta ku muovisista ;)

  3. Mun mielestä tää sun ruokasysteemi kuulostaa järkevälle ja toimii varmasti hyvin, kun sullakin on ”tasainen arki”, tykkäät pitää rytmit säännöllisenä ja ilmeisesti nautit kaikista syömistäsi ruoista (ja sen verran mitä sua tunnen niin tiedän, että joskus se ruoka saattaa olla jotain aivan muutakin eli joustovaraa löytyy :) ).

    Mulla itsellä ei toimi noin ”lyhyet” ruokavälit, kun tykkään mieluummin syödä sen pari jättiateriaa päivässä ja sitten vähän päivän aktiivisuuden mukaan muuta siihen kylkeen. Aamupalan siis syön kyllä (joskus se on mun lounas), mutta jonain päivänä se saattaa olla puuroa, joskus smoothiee, joskus kunnon ateria ja joskus taas jotain aivan muuta. ”Lounas” ja illallinen ovat kuitenkin mulla vakiokalustoa, sekä treeninjälkeinen smoothie tai joku vastaava esim. proteiinipatukka. Välipaloja vähän tarpeen tai nälän mukaan. Silloin tällöin on kyllä niitäkin päiviä, kun ei ole mitään rytmiä. Mä tavallaan nautin siitä kiljuvasta nälästä, koska koen aika harvoin oikeata nälkää tai niitä nälkäkiukkuja :D Ruoat vaihtelee, mutta aika paljonhan niitä samoja aina tulee syötyä, koska ne vaan on niin hyviä :)

    Mulle tuli tohon välipalaideointiin mieleen sellainen, jota itse tykkän joskus syödä eli tollanen Frooshin valmissmoothie ja sinne sekaan heraproteiinia (mä käytän SELFin vaniljanmakuista isolaattia, joka on makeutettu stevialla). Ei ne smoothiet ehkä maailman halvimpia ole, mutta eivät kyllä överikalliitakaan, eivätkä sisällä lisättyä sokeria. Hyvänmakuinen, helppo sekoitttaa ja nopea.

    Toivottavasti nähään pian :) Hyvää viikonloppua sinne Tampereelle <3

    • Juu tunnustan ja tunnistan hyvinvointini kulmakivet: tasainen arki, rutiinit ja hyvä ruoka. Meillä on kyllä todella erilaiset päivärytmit ja syömistottottumukset. Mut niinhän se pitäisikin olla, että sumplii kaiken arkisen itselle hyväksi eikä minkään tietyn ulkopuolisen mallin mukaan. Sulla on kyllä ihanan näköisiä (ja värikkäitä!) ne sun isot ruuat mitä välillä snäppiin kuvailet ♡

      Kiitos välipalavinkistä. Ei sillä hinnalla niin väliä, kun vaan löytyis joku hyvä, ravitseva ja nopea…. smoothie ilman sataa prosenttia sokeria tai rahka- / jugurttipohjaa olis just täydellisen hyvä!

  4. Hyvältä näyttää! 😊 nam! Meilläkin mennään usein samoilla ruuilla koska ne monta ateriaa mitä syödään 4-6 riippuen päivästä on koottu sillai että tulee monipuolisesti kaikkea niin en näe mitään syytä vaihtaa. Kaikkia ruoka-aineryhmiä ja ravintoaineita tulee tasapuolisesti silti joka päivä. Ja niin helppoa ja järkevää tehdä kerralla usealle päivälle niin eipä sorru höpöjuttuihin sitten kun eväät valmiina 😊 kivaa viikonloppua sinne!

    • Samoilla periaatteilla mennään! Ja ite oon ainaki nälissäni huono tekemään hyviä valintoja, joten suunnitelmallisuus ja valmistelu on kyllä ehdoton edellytys hyvinvointia tukevalle ruokavaliolle:)

      kiitos kun kommentoit ja mukavaa viikonloppua sinnekin!

  5. itse ku olin päiväkodissa töissä niin ei ollu mitää mahiksia syödä iltapäivällä mitää kunnollista. sen oli oltava nopeeta ja sellasta et säilyy huoneenlämmössä eli usein leivät leikkeleillä, hedelmä ja protskupatukka tms. sun mielestä varmaa leipä on epäterveellistä mutta esim kaks kauraleipää ja kalkkunaleikkelettä ja kurkkua väliin, ni tulee vähemmän hiilaria kun banaaniletusta mansikoilla :)

    • Joo toi on kieltämättä todella huono hetki syödä, mut ei se niinkään voi mennä, et työ menee oman jaksamisen edelle. Jos joku joskus virallisesti kieltää kolmenruuan syömisen, niin vaihdan sitte hommia. Toistaiseksi se on vaan järjestely- ja suunnittelukysymys ja opettajana, huipun tiimin kanssa yhteistyössä, kaikki haasteet on ratkottavissa :-)

  6. Mäkin meinasin kysyä noistalasikipoista, mutta joku olikin jo ehtinyt. ;) Onkonsulla niitä iso arsenaali jos preppaat ruokia yleensä tiettyinä päivinä? Niissä voi varmaan pakastaakin?

    Välipalavinkiksi sanoisin chiavanukkaat. Niitä voi varioida mielensä mukaan ja pitävät hyvin nälkää. Sekaaan voi halutessaan heittää vielä jotain proteiinijauhetta. ;)
    http://blogit.kauneusjaterveys.fi/pilketta/ravinteikkaat-chian-siemenet-ja-niiden-kummalliset-kayttorajoitukset/

    • Joo meiltä löytyy monenmonta noita lasikippoja, kun ite tarviin niitä 2 päivittäin mukaan töihin ja toi toinen käyttää päivässä jopa 4. Mut ikeasta tosiaan saa halvalla hyvää, noi taitaa maksaa jonku max 3e/kpl. Pohjassa on kaikenlaisia koodeja (kuvia) ja yks niistä on lumihiutale, eli ehkä ne sopii myös pakastamiseen?

      kiitos kommentista ja välipalavinkistä! aurinkoista viikonloppua ♡

  7. Nykyään esim prismat myy leipiä joissa on tosi hyvät ravintosisällöt, itse käytän esim. sellaista jossa raaka-aineet on kaura ja härkäpapu (ei siis sisällä esim vehnää tmv). Tuntuu pitävän kunnon täytteiden kera paljon paremmin nälkää kuin tavallinen leipä :)

  8. Itse oon välipalana tykästynyt keitettyihin kanamuniin ja hedelmiin, tosi nopea syödä. Myös pähkinät ja hedelmä/ smoothie toimii helppona ja nopeena! :)

  9. Heippa!
    Mun lähes jokapäiväinen välipala on riisiproteiini +banaani+ vesi smoothie, aamulla surautan sen mukaan töihin. Pähkinöitä lisäksi siihen tai joskus keksin laittaa mantelijauhoa kun sattui kaapissa olemaan. Että tulee hyviä rasvojakin. Sen ehtii kiireessäkin, palaverissa tai missä vaan. Eikä se muutamassa tunnissa mee huonoksi vaikka repussakin. Sama on mun palkkari treenin jälkeen 😃

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 27
Tykkää jutusta