Ruokapäiväkirja

Kyselin tuolla Fitfashionin snäpin puolella toiveita teiltä lukijoilta, mistä aiheista olisi kiva seurailla snäppejä tai lukea postauksia. Toiveita on tullut muun muassa Fitfarmiin ja valmennusjuttuihin liittyen sekä koulutukseeni ja työnkuvaani lastentarhanopettajana. Muutama aktiivinen myös lähetti chattia erääseen ruokakuvaani, niitä olisi kuulemma mielenkiintoista nähdä koko päivän ajalta. Tartuin ajatukseen nyt ihan näin postausmuodossa, ja tässä olisi siis tarjolla perinteistäkin perinteisempi ruokapäiväkirja.

Päivän kulusta kerrottakoon sen verran, että tämä siis todella oli aivan tavallinen tiistai. Olin töissä ja kävin salilla tekemässä rinta-selkä -treenin. Aamupalan söin puoli seitsemältä aamulla, juuri ennen töihin lähtöä. Lounaalle pääsin yhdeltätoista, välipalan söin kotona puoli kolmen aikoihin. Päivällistä heti treenin jälkeen puoli seitsemältä ja iltapalaa puoli yhdeksältä ennen nukkumaanmenoaikaa.

Snapchat-270971223

Snapchat-370548869

Snapchat-369305341

Snapchat-1227676578

Snapchat-1254822013

 

Mulla on nykyisin aika selkeät arvot omassa syömisessä: haluan pitää kiinni säännöllisyydestä ja riittävyydestä. Myös laatu tottakai on korkealla sijalla listaa: pyrin syömään järkevästi aktiivista arkeani ajatellen. Arki kulkee omalla painollaan melko samojen ruokien äärellä, ja viikonloppuisin tulee usein syötyä vähän eri tavalla. Ehkä luitkin mun kirjoitukseni siitä, kuinka lauantaisin syön aina lounasta jossain muualla kuin kotona.

Joka tapauksessa, taidan olla aika tavallinen näiden syömisteni kanssa. Mulla ei ole allergioita, en noudata mitään erikoista ruokavaliota, en hifistele superfoodeilla enkä puntaroi ihan jokaista syötyä suupalaa. Okei, puntaroin kyllä valmistusvaiheessa ruuat, siitä on vaan jotenkin tullut tapa. Enkä pidä sitä huonona ollenkaan, sillä tiedän ainakin syöväni riittävästi. Mutta jonkinlainen muutosaskel on se, että en enää mielessäni puntaroi asioita, eli voin hyvinkin syödä ruuan päälle vielä hedelmän tai napata kourallisen pähkinöitä lounaan kylkeen, jos siltä tuntuu.

Ruokavalion pohja on kuitenkin luotu valmennussuhteen aikana, ja monen erilaisen kokeilun jälkeen tähän on tultu. Tällä hetkellä kuluu paljon riisiä ja kanaa. Aamupalana oon syönyt puuroa niin pitkään kuin muistia riittää. Iltapalalla kananmunia ja välipala vaihtelee päivittäin. Jos et kuvasta ehkä osannut päätellä, niin siinä on siis banaaniplättyjä. Joskus syön välipalaksi tonnikalaa ja toisinaan realia höysteillä. Ei puurokaan mahdoton ajatus ole, tai kaikenlaiset rahkat. Vaihtuu siis todellakin päivittäin, riippuu niin paljon siitä, minkälainen vuoro on töissä – mitä ehtii syödä.

Snapchat-933761826

Ruoka on ennenkaikkea hyvän olon lähde. Haluan, että se maistuu hyvältä, mutta tiedän myös, miten kamala olo tulee, kun syö ruuan sijasta leipää ja iltapalan korvaa karkkipussilla. Yöunet on heikot, turvottaa, ärsyttää ja mitä näitä nyt on. Sen takia syön nykyisin enemmän tavallista ruokaa ja teen hyviä valintoja helpommin kuin koskaan aiemmin. Jos mun makuaistilta siis kysyttäisiin, voisin edelleen elää leivällä ja jugurtilla. Ihan rehellisesti voin sen myöntää, ne on edelleen herkuimpia juttuja, mitä kaupasta löytyy. Mutta jos asiaa mietitään hyvinvoinnin ja jaksamisen kannalta, niin tämä oheinen ruokapäiväkirja on enemmän mun näköinen. Ja kyllä kroppakin tykkää, sitähän tässä myös ohessa muovataan ;)

Mitä arvoja sulla on ruokapäiväkirjaa koostaessa?

ps. Käythän tykkäämässä blogista Facebookissa , saat suoraan uutisvirtaasi uusimmat päivitykset! Ja arkista matskua löytyy myös snapchatissa nimimerkillä millariutta (joskin tällä viikolla päivitän fitfashionin snäppiä) sekä tietysti instagramissa. Ootko muuten huomannut, että myös tänne portaaliin on tullut tykkäysmahdollisuus. Tossa postauksen otsikon alla on pieni sydän, jotka klikkaamalla tuet blogini näkyvyyttä portaalissa, Kiitos <3