Saliohjelman vaihtaminen – kuinka usein?

”Kuinka usein sun ohjelmia päivitetään kun oot Fitfarmilla vuosivalmennuksessa?” Näin multa on kysytty muutamaan otteeseen kuluneen vuoden aikana, ja koska aihe on nyt itselleni ajankohtainen, ajattelin vastata siihen nyt täälläkin. Kuinka usein ohjelmiani siis päivitetään:

Tarpeen mukaan.

Screenshot_2016-02-08-19-04-33-1

Vuosivalmennukseen ei käsittääkseni kuulu mitään tiettyä määrää ohjelman päivityksiä vuoden aikana. Mun kohdallani ainakin homma on mennyt siten, että joko treeni- tai ruokaohjeita on päivitetty ihan sen hetkisen tilanteen mukaan. Tavoite ja välietapit määrittävät pitkälti päivitystahtia. Toki myös oma fiilis. Ite oon ainakin tässä hetkessä sitä mieltä, että ohjelmaa ei todellakaan tarvi päivittää ihan vain päivittämisen ilosta. Yhden saliohjelman sisäänajamiseen menee ainakin omalla kohdallani muutama treeniviikko, ja parhaat tehot alkavat löytyä vasta sitten, kun ohjelma on kunnolla testattu ja oikeat liikkeet ja lähtöpainot löydetty. Voi siis helposti mennä useampikin treeniviikko. Kannatan siis hyvin sisäänajettua treeniohjelmaa pidemmän aikaa tehtynä, kuin vaihtamisen ilosta kuukausittain vaihtuvaa settiä. Voisin siis hyvinkin tehdä tälläkin hetkellä esimerkiksi sitä voima- ja voluumikiertoa, mitä aloitin viime maaliskuussa tekemään. Ehdotinkin itseasiassa sähköpostissani, jonka Killelle laitoin, että voisin tehdä vaikka sitä taas. Mutta paluupostissa tuli jotain ihan muuta..

Nimittäin uusi treeniohjelma.

Niin, olenko rivienvälistä täällä kertonutkaan, että mulla alkoi mennä vähän herne nenään noiden hermotustreenien kanssa? Sen vuoksi myös viimeaikoina käyty aktiivinen sähköpostittelu Killen kanssa. Oon sieltä marraskuusta (?) asti tehnyt niitä, ja nyt pikkuhiljaa aloin huomata, että takareidet-pakarat oli oikeastaan ainoastaan se treeni, mikä innosti mua ihan hitsisti, ja missä osasin tehdä sitä, mitä oli tarkoitus. Hermottaminen on oikeasti aika vaikeaa. Ja aloin vähän tuskastua siihen, että en saanut kunnon tuntumaa kaikissa treeneissä, vaikka sitä nimenomaan piti hakea. Pikkuhiljaa vaihdettiin treenit sellaisiksi, että hermotin enää alakroppaa ja yläkropan treenit tein enemmän voimaviikon tyyliin. Koska tuntuma tulee parhaiten sillain. Ja lopulta tilanne on nyt siis se, että ollaan uuden ohjelman äärellä. Omasta mielestäni taas. Mutta omasta toiveestanihan tämä siis lähti. Oli aika.

Screenshot_2016-02-08-19-04-56-1

En tiedä, kuinka monta miljoonaa erilaista treenikiertoa ja -jakoa on mahdollista tehdä, mutta tämäkin on taas itselleni ihan erilainen kuin mikään aiemmista! Mulla on kolmen viikon treenikierto, jokainen treeniviikko sisältää 4-5 treeniä ja jokaisella viikolla tehdään vähän erilaisella tyylillä. Välillä ryskitään voimalla kovia kutosia ja välillä tehdään tuntumaa ja pitkiä sarjoja. Oon ehtinyt tehdä vasta ensimmäisen viikon treenit läpi, mutta mitä nyt silmäilin noita tuleviakin settejä, niin näyttää siltä, että oon saanut kaiken toivomani! Aika siistiä – on droppeja ja muuta kovaa settiä. Ja sitten kuitenkin myös supersettejä ja pitkiä sarjoja! Hengästymistä ja hikoilua. Ja välillä pitempiä palautuksia ja lyhyempiä sarjoja. Ja multa jopa kysyttiin, onko jotain liikkeitä, mitä oon huomannut ettei toimi. Vastasin ne muutamat, mitä löytyy. Ja kerroin myös lemppareistani. Ja niinhän siinä kävi, että niitä löytyy jokaiselta viikolta – ja parhaana ehkä se, että peruskyykky on tullut taas takaisin!<3 Kesää kohti siis tällä setillä! Ei ainakaan pitäis tekeminen loppua kesken, kun tosiaan joillakin viikoilla on jopa viisi treeniä.

Kuinka usein sä koet tarpeelliseksi päivittää treeniohjelmaa? Uudesta saa kyllä aina motivaatiopiikin, mutta vanha on siinä mielessä hyvä, että treenaamaan mennessä tietää, mitä on oikeasti lähdössä tekemään. Tulee loppupeleissä parempi treeni, kuin ensimmäisillä kerroilla uuden ohjelman kanssa soheltaessa. Vai mitä mieltä sä oot?

Treenikengissä on myös Facebookissa / Instagramissa